07
بهمن

لائم‌چابانگ، بندری پیشتاز در تایلند

لائم‌چابانگ، بندری پیشتاز در تایلند

 

بندر «لائم‌چابانگ» اکنون تقریبا به مدت سه دهه است که به‌عنوان دروازه اصلی تجارتِ تایلند شناخته می‌شود. در شرایطی که اوضاع اقتصادی دائما در حال تغییر است، این بندر همیشه برای بهبود سیستم‌های مدیریتی و افزایش تجهیزاتش تلاش کرده است؛ از طرفی نیز به‌طور مداوم برای بهبود استانداردهای بندری و کارایی عملیاتی تلاش می‌کند. یکی از راهکارهایی که مقامات این بندر در نظر گرفته‌اند، این است که از سال ۱۹۹۱ به شرکت‌های خصوصی اجازه داده‌اند تا به‌طور مشترک در فازهای مختلف این بندر سرمایه‌گذاری کنند. این قراردادها تا به امروز نیز به‌طور مرتب اصلاح می‌شوند تا متناسب با صنعت حمل‌ونقل دریایی فعلی باشند. توان عملیاتی این بندر در پایان سال ۲۰۱۹ به ۱/۸ میلیون TEU رسید که نسبت به سال گذشته، رشد نیم درصدی داشت و رتبه‌ی بندر لائم‌چابانگ را در لیست لویدز ۲۰۲۰ دو پله بهبود بخشید. حالا این بندر در رتبه بیستم این لیست جای گرفته است؛ اگرچه مسئولان بندر لائم‌چابانگ معتقدند که به‌عنوان یک بندر صادراتی، وظیفه‌شان افزایش توان عملیاتی نیست و باید بر روی پیشرفت بیشتر، توسعه تجهیزات و بهبود دسترسی به بندر کار کنند.

 

بندری که از ابتدا چشم‌ها را به خود خیره کرد

بندر لائم‌چابانگ در ۱۳۰ کیلومتری جنوب بانکوک در استان ساحلی چونبوری قرار گرفته است. این بندر از زمان آغاز به کار خود در سال ۱۹۹۱ یک بندر پیشتاز برای کشور تایلند بوده است. لائم‌چابانگ به‌عنوان بزرگ‌ترین بندر تایلند، در سال‌های اخیر به معنای واقعی شکوفا شده و نه‌تنها تاسیساتش را در آب‌های عمیق توسعه داده، بلکه به چراغ راه صنایع تبدیل شده است. اداره بنادر تایلند نیز در این سال‌ها به توسعه‌ی همه‌جانبه‌ی این بندر و مناطق اطراف آن کمک کرده است. این مرکز با امتیازاتی که به اپراتورهای ترمینال‌های خصوصی (برای مدیریت عملیات ترمینال‌های شخصی در بندر لائم‌چابانگ) داده، به نحوی نیز روحیه همکاری در نهادهای دولتی و خصوصی را افزایش داده است. این بندر دو مرحله‌ توسعه را به‌طور کامل پشت سر گذاشته و در حال حاضر در میانه‌ی راه فاز سوم، قدم‌هایش را محکم‌تر برمی‌دارد.

 

فاز یک: ۱۹۹۸ـــ ۱۹۸۷

اگرچه توسعه‌ی ساخت‌وساز در این بندر در سال ۱۹۸۷ آغاز شد، اما این عملیات به‌طور رسمی در سال ۱۹۹۱ در محل دو ترمینال اولیه‌ی بندر (B۱ و B۳) شروع شد و ۹ ترمینال بعدی به‌مرور و در طول دهه ۱۹۹۰ ساخته شدند. این ترمینال‌ها شامل هفت ترمینال کانتینری، یک ترمینال چندمنظوره و ترمینال ساحلی، یک ترمینال مسافربری، یک ترمینال باری عمومی و یک ترمینال خودرو هستند. در این فاز، میزبانی از کشتی‌هایی با حداکثر ظرفیت شش هزار و ۵۰۰ TEU برای این بندر فراهم بود. این ترمینال‌ها خدمات گسترده‌ای ازجمله خدمات حمل بار، انبار و توزیع بار، راهنمایی کشتی، تصفیه فاضلاب، جمع‌آوری و دفع زباله‌، و همچنین تعمیر و نگهداری کشتی را ارائه می‌دهند. در این دوره رشد سریع اقتصاد تایلند باعث تقویت حجم بار در این بندر شد که این خود دلیلی بود تا تایلندی‌ها برای ساخت سریع فاز دوم تشویق شوند.

 

فاز دو: ۲۰۰۸ ـــ  ۱۹۹۸

فاز دوم در سال ۱۹۹۸ آغاز شد. این فاز در این زمان با هدف اصلیِ تسهیل رشد ترافیک کانتینری در کشور طراحی شده بود. در این مرحله بندر لائم‌چابانگ به‌دنبال تقویت مزیت رقابتی و تبدیل‌شدن به یک مرکز بین‌المللی دریایی بود. توسعه‌ی شش ترمینال کانتینری و یک ترمینال باربری عمومی در این فاز مورد نظر مسئولان بود. توسعه‌ی طیف گسترده‌ای از خدمات ازجمله ایستگاه حمل بار و بهبود ارتباطات بزرگراهی با مناطق داخلی تایلند در این فاز ارائه شده بود. این تحولات، جذابیت این بندر را به‌عنوان مقصدی ترجیحی برای عبور خطوط حمل‌ونقل در خطوط تجاری آسیا ـــ آمریکای شمالی و آسیا ـــ اروپا، بسیار افزایش می‌داد. ترمینال‌های احداث‌شده در این فاز، به‌خوبی به بزرگ‌ترین شناورها خدمت‌رسانی می‌کنند.

 

فاز سه: همچنان توسعه

لائم‌چابانگ در توسعه‌ی فاز سوم، همچنان به بهبود تجهیزات خود ادامه می‌دهد تا بتواند خدمات راحت‌تری را به مشتریانش ارائه کند. با نگاهی به پیشرفت در زیرساخت‌های بندری، این‌طور به نظر می‌رسد که مسئولان این بندر قصد دارند، ترمینال فاز سوم را به‌ ترمینال اصلی این بندر تبدیل کنند؛ چون ظرفیت پشتیبانی کشتی‌های بزرگ‌تر با آبخور عمیق‌تر  را دارد. قرار بر این شده تا کشتی‌هایی که در ترمینال پهلو می‌گیرند، توانایی پشتیبانی از نیروی برق را داشته باشند. در آینده نزدیک، این بندر قصد دارد به‌عنوان یکی از ابتکارات زیست‌محیطی، پریز برق را برای استفاده کشتی‌هایی که در آن‌جا پهلو می‌گیرند، نصب کند. در حال حاضر این بندر ۱۱۵ کیلووات برق دریافت می‌کند که به نظر می‌رسد برای تامین نیروی برق کشتی‌ها، بیش ‌از حد کافی باشد.

این ترمینال با آبخور ۵/۱۸ متر و با ظرفیت پشتیبانی از شناورهایی با طول ۴۰۰ متر که از نوع «Triple E-class» هستند، طراحی شده است. پس از اتمام ترمینال فاز سه، دریچه‌ای برای بزرگ‌ترین کشتی‌های جهان باز می‌شود تا بدون محدودیت، راهی تایلند شوند. طراحی این ترمینال، با ویژگی‌های یک ترمینال سبز منطبق است؛ زیرا این بندر به عملیات‌هایی با پایبندی به ساختار دوستدار محیط‌زیست متعهد شده و البته این روندی است که تقربیا این روزها در تمام صنایع و در سراسر جهان مشاهده می‌شود.

اگرچه لائم‌چابانگ نمی‌تواند مانند بندر سنگاپور به بندری کاملا ترانشیپمنتی تبدیل شود، اما تمام تلاش خود را می‌کند تا بیشتر کارهای حمل‌ونقلی را انجام دهد. مسئولان این بندر به‌خوبی می‌دانند که موقعیت جغرافیایی آن‌ها بخشی از خط اصلی تجارت دنیا نیست، اما با این حال به این مسئله ‌که بسیاری از کشتی‌های اقیانوس‌پیما، از چین به سمت تایلند می‌روند، آگاهی کامل دارند؛ بنابراین به نظر می‌رسد آن‌ها به دنبال راهی برای بهره‌بردن از این مزایا هستند تا بتوانند به‌عنوان یک مرکز حمل‌ونقل در بازارهای مختلف فعالیت کنند.

اداره بنادر تایلند اهمیتی را که دولت برای طرح کریدور اقتصادی شرقی خود قائل است، به رسمیت شناخته و اقداماتی را برای اطمینان از ادغام فاز ۳ با برنامه‌های خود ارائه کرده است. این سازمان، قصد دارد فاز سوم را با تجهیزات و فناوری پیشرفته اما سازگار با محیط‌زیست پیاده‌سازی و طراحی کند. با این شیوه، خدمت‌رسانی به کشتی‌ها سریع‌تر و دچار زمان انتظار کمتری می‌شوند.

اهداف این فاز شامل افزایش رقابت بندر، تایید مجدد موقعیت آن به‌عنوان دروازه ورودی منطقه، ایجاد جایگاه خود به‌عنوان قطب تجارت و درنهایت تقویت فرصت‌های سرمایه‌گذاری تایلند است.

 

کاهش رشد صادرات ماشین

اگرچه سال گذشته (۲۰۱۹) حجم کارگوی لائم‌چابانگ رشد قابل قبولی داشته، اما چنین روندی را در صادرات و واردات نداشته است. در سال ۲۰۱۹ یکی از کارگوهایی که تعداد آن‌ها به شکل چشمگیری کاهش یافت، خودرو بود. بر اساس آخرین آمار، ۲/۱ میلیون خودرو در لائم‌چابانگ حمل‌ونقل شده که به ‌هیچ‌ عنوان پیش‌بینی‌های مسئولان را برآورده نکرده است، زیرا آن‌ها انتظار رشد بیشتری داشته‌اند. این روزها به دلیل شرایط اقتصادی و گرایش به سمت خودروهای برقی، صادرات در این صنعت کمتر شده و حالا آن‌ها دست‌به‌کار شده‌اند و چندین کارخانه در این کشور در حال تولید اتومبیل‌های برقی و هیبریدی هستند.  |

تفریحات

اگر کشتی شما در لائم‌چابانگ لنگر انداخت، می‌توانید به جز تماشای طبیعت بی‌نظیر آن‌جا، به مکان‌های گردشگری اطراف نیز بروید. این بندر با توجه به مسافت نزدیکش با پاتایا، گزینه‌های زیادی در اختیار دوستداران طبیعت قرار می‌دهد.

 

بهترین زمین گلف در تایلند

لائم‌چابانگ یک باشگاه بین‌المللیِ گلف دارد که دارای زمین‌های گلف در کلاس جهانی است. اگر به این ورزش علاقه‌مند باشید، اسم «جک نیکلاس»، گلف‌باز مشهور را هم حتما شنیده‌اید. این گلف‌باز خلاق، دوره‌های مدرن و لذت‌بخشی را برای این باشگاه بین‌المللی باشکوه طراحی کرده تا توجه مسافران در تایلند را به خود جلب کند. این دوره‌ها به گونه‌ای در این مکان سرسبز و عجیب‌وغریب پیاده‌سازی شده‌اند تا شما لذت بازی و تماشای طبیعت را توامان تجربه کنید.

 

باغ‌های گرمسیری

اگرچه این باغ با هدف کشت میوه خریداری شد، اما بعدها مالکان آن تصمیمشان عوض شد. آن‌ها تصمیم گرفتند تا در این باغ، گل‌ها و گیاهان گرمسیری را به‌عنوان یک پروژه حفاظت از حیات وحش بکارند. این باغ زیبا در سال ۱۹۸۰ به روی عموم باز شد. گردشگران علاوه بر تماشای حیات وحش می‌توانند مراسم مذهبی و نمایش‌های رزمی را هم در این باغ‌های زیبا از نزدیک ببینند. همچنین دو رستوران، یک باغ‌وحش کوچک و یک هتل با استخر شنا و خانه‌های اجاره‌ای به سبک تایلندی در محوطه وجود دارد
معبدِ حقیقت

اگر از دوردست‌ها به این معبد نگاه کنید، انگار قلعه‌ای بر فراز دریا می‌بینید؛ قلعه‌ای چشم‌نواز که اگرچه تخیلی نیست، اما تماشایی است. «The Sanctuary of Truth» به‌عنوان بنای دیدنی و بودایی در پاتایا قرار گرفته و مصالح به‌کاررفته در آن کاملا چوبی است. آغاز ساخت‌وساز این مجموعه‌ی دیدنی به سال ۱۹۸۱ برمی‌گردد. در این معبد مجسمه‌ها و نقاشی‌های اساطیری به چشم می‌خورد و نمادی از دین‌های بودایی نیز به نمایش گذاشته شده است.